tirsdag 9. februar 2010

Fattige ord i en fattig verden



Vi lever ikke like fysisk nær ekstrem fattigdom som overklassen vist ovenfor. Det gjør det lett å legitimere likegyldighet. Jeg vet at mitt boligstrøk like så godt fortjener en plass på dette bildet. Og jeg vet at Gud bryr seg lite om fysiske avstander.

Når mennesker hører ordet kristen tviler jeg på at det er assosiasjoner til begrepene rettferdighet og frihet fra undertrykkelse som dukker opp først. Fremstillingen av kristendommen er dessverre ofte snever og negativ. Jeg tror media må ta sin del av skylden, men vi kristne har også en stor del av ansvaret her. Rikdommen har fanget oss og skapt mye likegyldighet. Hvis kirkeledere i større grad hadde begynt å undervise Jesus sine tanker rundt fattigdom og rettferdighet hadde de måttet gjennomføre en radikal livsforvandling for å beholde integriteten sin. Tingen er de likevel mister integritet ved å fortsette og overse disse viktige kristne sannhetene. Det er med på å skape et snevert bilde av Jesus og kristendommen som helhet. Jeg drømmer om en kirke som først og fremst er kjent for å elske Gud og mennesker. Og i det ligger det blant annet en sterk kamp for rettferdighet. En kirke som ser og tar tak i den brutale virkeligheten vi lever i.

Jeg skriver mye om verdens urettferdighet og fattigdom. Det er en virkelighet jeg brenner for å være med og endre. Det er et komplekst problem, og jeg syns det er vanskelig å finne min rolle og stemme i det hele. Jeg bruker mange ord, men ordene mine føles ofte ekstremt fattige. Jeg har mange løse tanker om mulige framgangsmetoder, men de blir ofte bare ved tankene. Jeg lengter etter at ordene og tankene mine skal bli levende. Jeg lengter etter en enda større bevissthet om hvordan jeg kan gjøre konkrete valg og endringer som kan ha positive ringevirkninger. Jeg vil ikke sitte fastlåst i maktesløshet. Jeg vet at Gud kan bidra med en åndelig rikdom av innsikt og visdom. Ingenting er maktesløst for han. Han har kraft til å åpne tilslørte blikk slik at virkeligheten kommer til syne gjennom hans klare blikk. Jeg ber om at det må skje med meg, og med kirken som helhet.

Ps. Takk til Morten og Grethe Olsen for spennende tanker og inspirasjon, dere er bra!:)

2 kommentarer:

  1. AMEN!!
    fantastisk innlegg om vår rettferdige Gud som ønsker at me og ska vera det.

    Du må vera med og besøka Jesus people i Chicago ein gong, for det skal eg gjera! Nettopp fordi dei fokuserer så på det å leve rettferdig og å elske "desse minste"!

    Stå på med skriveriet Jeanett, det er ein måte å gjere tankane levande på, å dele dei med andre:D Eg blei vertfall gira;)

    SvarSlett
  2. Så flott at du ble gira!!! Det er jeg glad for å høre =)

    Blir gjerne med på besøk til Jesus people! Tror det hadde gitt mye inspirasjon og ideer ift hvordan man kan leve Jesus- like liv. Det så kult at de er radikale etterfølgere av Jesus samtidig som de er forkjempere for rettferdighet. Mer av den kombinasjonen!

    Du er god Maria =)

    SvarSlett