søndag 10. januar 2010

Mitt Alt

Herrens Ånd er over meg,
For Herren Gud har salvet meg
Han har sendt meg for å forkynne et gledesbudskap for de arme
For å lege dem som har et knust hjerte
Rope ut frihet for fanger
Og frigjøring for dem som er i lenker
-Jes 61:1

Dette ble skrevet av profeten Jesaja som en frampeker mot Jesu kommende gjerning her på jorden. Han er en av flere profeter som Gud brukte for å formidle håpet og budskapet om den friheten Jesus skulle bringe til verden. Det tøffe er at disse ordene ble oppfylt 800 år etter at de ble skrevet, og at de er like gjeldene i dag som den gang. Friheten han brakte til hvert eneste menneske ved sin død viser en dybde av kjærlighet som går utover min menneskelige forstand. Likevel er det virkelig, og jeg opplever virkningene av denne kjærligheten i mitt indre hver eneste dag. Selv om livet mange ganger er utfordrende og smertefullt overraskes jeg stadig av den freden og trofastheten Jesus viser meg ved at han alltid er til stede og skaper frihet på nytt og på nytt. Ofte låser jeg meg fast i mine egne lenker, og setter feller for meg selv. Men Jesus sin tålmodighet overgår alt. Så fort jeg fester blikket på ham, legger bort stoltheten og kontrollbehovet mitt gir jeg han plass til å kutte lenkene og til å skape forvandling. Han kommer med lys der det før var mørkt. Det er denne mannen Jesus jeg lever og ånder for. Det er han som er mitt alt. Han er så mye mer enn teologiske utgreinger, kirkebygninger, religiøse skikker, dogmer og historie. Han er sprell levende, han elsker, han gjør under og mirakler, han kommer med håp der det er håpløshet, kjærlighet der hatet råder, ydmykhet der stolthet dominerer, gavmildhet i en grådig verden, fred der det er uro og frykt, og løfte om evig liv. Jeg digger å leve med og for han! Og ser fram til et nytt år i hans nærvær.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar