torsdag 27. august 2009

De kristne hjertesakene?

"For den som er den minste av dere alle, han er stor." Luk.9.48

Jesus er en sann revolusjonær. Gud er en sann revolusjonær. Jeg er grepet og fasinert!


Organisasjonen "Kristenfolket" oppfordrer folk til å stemme borgelig. Dette fordi de ønsker å fremme de såkalte "kristne hjertesakene" som omfatter ekteskapsloven, menneskeverd og Israel. Greit, det er absolutt viktige temaer. Men hvordan kan de kalle det de viktigste kristne hjertesakene? Det er sterke ord. Jeg blir opprørt. Jesu hjerte brenner for så mye mer. Hjertet hans brenner for å løfte opp de svake i nabolaget, i samfunnet, i verden. Han lengter etter å se rettferdighet. Og leser man evangeliene kommer det tydelig fram at dette var noe Jesus kjempet hardt for da han vandret her på jorden.

"Folk blir korsfestet for å leve ut en kjærlighet som forkludrer den sosiale orden, som påkaller en ny verden. Folk blir ikke korsfestet for å hjelpe fattige mennesker. Folk blir korsfestet når de slår seg sammen med dem". -Shane Claiborne

For å være helt ærlig så tror jeg ikke Jesus er et stort fan av en høyrevendt kapitalistisk markedsøkonomi som opphøyer individualismen og produserer og reproduserer både nasjonale og globale forskjeller i levestandard. Jeg leste en gang en artikkel som omtalte dagens globale økonomiske strukturer som strukturell vold. Vold som i betydningen nød og lidelse foresaket av verdensøkonomien. Dette er et komplekst problemområde, men jeg tror det ligger noe essensielt i denne betegnelsen.
Det hjelper ikke å utøse bistand og veledighet til våre fattige medsøstre og brødre når vi har å gjøre med økonomiske strukturer som i stor grad bare fortsetter å tjene våre egne økonomiske interesser. Da blir bistand bare et plaster på et sår som ikke gror.

Vi må slutte å tenke oss - dem. Vi er alle ett i Kristus. Enten om vi nå bor i Norge eller Mali. Jesus understreker betydingen av enhet flere steder i evangeliene: "Jeg har gitt dem den herlighet du har gitt meg, for de skal være ett, likesom vi er ett: Jeg i dem og du i meg, så de helt og fullt kan være ett. Da vil verden skjønne at du har sendt meg, og at du har elsket dem slik du har elsket meg." Joh.17.22-23

Det at vi alle er ett i Kristus gir oss et stort ansvar ovenfor hverandre. Vi skal elske hverandre slik Gud har elsket oss og fortsatt elsker oss.

"Når jeg spør Gud om hvorfor all denne urettferdigheten får lov til å eksistere, kan jeg føle ånden hviske til meg: " Det er du som må fortelle meg hvorfor vi tillater at dette skjer. Du er min kropp, mine hender og mine føtter." -Shane Claiborne

I Ap.4.32 står det: "Hele flokken av troende var ett i hjerte og sinn, og ingen kalte det han eide for sitt eget, de hadde alt felles. Videre står det i vers 34-35: "Ingen av dem led nød, for de som eide jord eller hus, solgte det og kom med pengene og la dem for apostlenes føtter. Enhver fikk så tildelt det han trengte."

Med dette mener jeg ikke å si at Jesus er sosialist. Man bør være forsiktig med å plassere Gud innenfor et politisk rammeverk. Det føler jeg kristentfolket indirekte gjør når de så tydelig framhever det de mener er de tre viktigste kristne hjertesakene og oppfordrer kristne til å stemme borgerlig. Guds hjerte er så mye større.

"Salige er de som er fattige i sin ånd, for himmelriket er deres. Salige er de som sørger, for de skal trøstes. Salige er de ydmyke, for de skal arve jorden. Salige er de som hungrer og tørster etter rettferdigheten, for de skal mettes. Salige er de barmhjertige, for de skal få barmhjertighet. Salige er de rene av hjertet, for de skal se Gud. Salige er de som skaper fred, for de skal kalles Guds barn. Salige er de som blir forfulgt for rettferdighets skyld, for himmelriket er deres. Ja, salige er dere når de for min skyld håner og forfølger dere, lyver og snakker ondt om dere på alle vis." Matt.3-11

3 kommentarer:

  1. Dette bør på trykk som leserinnlegg i Vårt Land og/eller andre aviser også. Mange fler enn de som finner bloggen vil ha godt av å lese disse tankerekkene!

    Stolt av deg!

    Morten

    SvarSlett
  2. Bra skrevet Jeanette!:)..og gratulerer med blogg!

    -Sunniva

    SvarSlett
  3. min kjære og vise politiker! enig! den boka e BRA! inspirerer! og utfordrer! du e skjønn, skjønnere, skjønnest!;)

    SvarSlett