søndag 21. februar 2010

Det stille havet

Jeg blir stadig overrasket over alle kunnskapsskattene som finnes i Bibelen. Og det er interessant å se at selvom samfunnet og verden har endret seg dramatisk siden GTs dager så finnes det mange spennende paralleller og likhetstrekk mellom datid og nåtid. I boka "forkynneren" i Bibelen vektlegger forfatteren blant annet betydningen av de fattiges visdom og innflytelse i samfunnet. Han beskriver hvordan ignoreringen av en fattig manns visdom var med på å legge en by øde. Det er interessant å se dette i et stort perspektiv. På denne jorden finnes det et stille hav av dyrebar visdom som altfor mange går forbi eller ikke enser. Her finnes mye av Guds storhet, mangfold og dybde.

Forkynneren 9.13-17:
"Jeg har også sett hvordan det går med visdommen her under solen, enda den syntes meg så stor:Det var en liten by,
og i den var det noen få menn.
Da kom det en mektig konge mot den.
Han kringsatte byen
og bygde store bolverk mot den.
Det fantes der i byen
en mann som var fattig, men vis.
Han kunne ha berget byen med sin visdom,
men ikke et menneske tenkte
på denne fattige mannen.
Da sa jeg: Visdom er bedre enn styrke;
men den fattiges visdom blir foraktet,
og ingen hører på det han sier."

3 kommentarer:

  1. eg lige forkynneren! eg lige deg! eg lige det røe håret ditt! :)

    SvarSlett
  2. hehe, og jeg lige deg! Med det brun-svarte fyldige håret som står til alle kanter ;)

    SvarSlett